Sabtu, 13 Juli 2013

Bicara Soal Profesionalisme

          Assalamu’alaikum wr.wb.
   Salam Blogger!. Pada kesempatan kali ini saya akan mengulas tentang profesionalisme. Apa yang ada dibenak kalian semua tentang profesionalisme?. Yup, kata profesionalisme memang sudah tidak asing lagi ya di telinga kita semua. Menurut ‘om wiki’, profesionalisme  ialah sifat-sifat (kemampuan, kemahiran, cara pelaksanaan sesuatu dan lain-lain) sebagaimana yang sewajarnya terdapat pada atau dilakukan oleh seorang professional. Sedangkan menurut KBBI, Profesionalisme berasal daripada profesion yang bermakna berhubungan dengan profesion dan memerlukan kepandaian khusus untuk menjalankannya. Menurut Longman pada tahun 1987, profesionalisme adalah tingkah laku, kepakaran atau kualiti dari seseorang yang professional.
        Bicara soal profesionalisme ada ciri-ciri atau kritetaria yang menandakan seseorang memiliki jiwa profesionalisme. Seseorang yang memiliki jiwa profesionalisme senantiasa mendorong dirinya untuk mewujudkan kerja-kerja yang profesional. Kualiti profesionalisme didukung oleh ciri-ciri sebagai berikut :

1. Keinginan untuk selalu menampilkan perilaku yang mendekati piawai ideal.
Seseorang yang memiliki profesionalisme tinggi akan selalu berusaha mewujudkan dirinya sesuai dengan piawai yang telah ditetapkan. Ia akan mengidentifikasi dirinya kepada sesorang yang dipandang memiliki piawaian tersebut. Yang dimaksud dengan “piawai ideal” ialah suatu perangkat perilaku yang dipandang paling sempurna dan dijadikan sebagai rujukan.
2. Meningkatkan dan memelihara imej profesion.
Profesionalisme yang tinggi ditunjukkan oleh besarnya keinginan untuk selalu meningkatkan dan memelihara imej profesion melalui perwujudan perilaku profesional. Perwujudannya dilakukan melalui berbagai-bagai cara misalnya penampilan, cara percakapan, penggunaan bahasa, sikap tubuh badan, sikap hidup harian, hubungan dengan individu lainnya.
3. Keinginan untuk sentiasa mengejar kesempatan pengembangan profesional yang dapat meningkatkan dan meperbaiki kualiti pengetahuan dan keterampiannya.
4. Mengejar kualiti dan cita-cita dalam profesion.
Profesionalisme ditandai dengan kualiti darjat rasa bangga akan profesion yang dipegangnya. Dalam hal ini diharapkan agar seseorang itu memiliki rasa bangga dan percaya diri akan profesionnya.

          Bicara mengenai profesionalisme juga identik dengan kode etik profesional. Kode etik profesional adalah salah satu ‘alat kawalan' sosial yang digunakan sebagai salah satu panduan dalam mendisiplinkan diri kearah yang lebih beretika. Kode etik profesional telah mengelaskan pelbagai tingkahlaku yang patut diamalkan dalam sesebuah organisasi atau jabatan tersebut. Kode etik ini juga boleh dianggap sebagai landasan dalam menjalankan pelbagai kerja dengan lebih teratur dan lebih baik.  Dengan panduan dan peraturan amalan-amalan kerja, kode etik dapat memandu ahli-ahli profesional mengenai keputusan yang perlu diambil dan tingkahlaku yang seharusnya apabila berada di dalam sesuatu keadaan.


Sumber:
http://www.pdii.lipi.go.id/profesionalisme-karyawan-pdii-lipi.html
Gambar : google

Tidak ada komentar:

Posting Komentar